• Uw organisatie verandert, verandert CRM mee?
  • Bedenken, bouwen & beheren
  • Be smart en houd je CRM systeem snel, veilig & up-to-date
  • Doeltreffend CRM beheer is essentieel

coins

CRM is bijna continu aan verandering onderhevig. Dat is níet wat inkoop managers binnen bedrijven willen horen omdat dit niet binnen het budget past. Toch is het goed dat CRM zo flexibel mogelijk wordt ontwikkeld om zo aanpasbaar mogelijk te zijn.

De economie drijft ondernemers vaak een bepaalde kant op waardoor er soms door wetswijzigingen, groei of uitbreiding van de diensten en producten wijzigingen moeten worden doorgevoerd in de interne processen. CRM ondersteunt die processen en zal daar dus in mee moeten veranderen. Weinig is zo frustrerend voor medewerkers als de eisen en targets veranderen binnen de scope en er geen ondersteuning meer is vanuit het CRM systeem. We horen dan vaak dat de ‘software’ niet voldoet. Vanuit eindgebruikers een logische reactie want de verwachtingen worden niet waargemaakt. Toch is dit niet helemaal terecht omdat software over het algemeen aangepast kan worden maar dat daar wel een noodzaak, inzicht én budget voor moet zijn.

Big data en neuromarketing worden als marketingtrends ervaren die echte kansen vertegenwoordigen voor marketeers om meer efficiëntie en extra toegevoegde waarde te leveren. Maar wat kan je als MKB’er nou met deze trends?

Voor marketeers is big data al lang een bekend begrip, maar voor de gemiddelde MKB’er die zelf zijn marketing en sales activiteiten moet organiseren, is dat vaak niet zo bekend. De meeste mensen hebben wel gehoord van de term ‘big data’, maar wat je ermee kunt is vaak nog onduidelijk. Big data is een modeterm om aan te duiden dat je veel gegevens uit meerdere ongestructureerde gegevensbronnen haalt en er gegevensanalyse op toepast. De grootste uitdaging is om zinvolle informatie uit de chaos te halen. Big data wat jij nog niet weet

CRM OKWeet u hoe vaak een reeds aanwezig CRM-systeem binnen een bedrijf optimaal wordt gebruikt? Optimaal is wellicht wat teveel gevraagd maar je mag toch wel verwachten dat het actieve gebruikspercentage boven 50% ligt... én dat het gebruikt wordt waar het voor bedoeld is!

Uit een landelijke audit in de handel en de industrie in Nederland blijkt dat ICT en de interne business afdelingen elkaar maar moeizaam kunnen vinden. Het CRM-systeem krijgt dan ook maar een magere zes van management en gebruikers. Wat blokkeert, volgens de ondervraagde verantwoordelijken, dan de weg naar een betere inzet en gebruik van het CRM-systeem?