• Uw organisatie verandert, verandert CRM mee?
  • Bedenken, bouwen & beheren
  • Be smart en houd je CRM systeem snel, veilig & up-to-date
  • Doeltreffend CRM beheer is essentieel

CRM software uitkiezen is geen eenvoudige opgave, het aanbod is tegenwoordig enorm. Er zijn dan ook een aantal aspecten waar aan gedacht moet worden. Eerst moet er in elk geval een CRM strategie opgesteld worden, anders is het erg lastig om vast te stellen waar het systeem aan moet voldoen. Als dat gedaan is moet de software gekozen worden en één van de eerste keuzes die u moet maken is of u kiest voor een systeem in huis of in de cloud. We leggen het verschil uit.

Online CRM
Zinnovation CRM cloud on premise
Bij online CRM staat het pakket ergens op een server. Door middel van een internetverbinding kunnen medewerkers altijd en overal toegang krijgen tot de omgeving. Over het algemeen werkt online CRM middels een abonnement, vaak is een deel van het beheer hierbij inbegrepen. Technisch beheer is dus niet nodig, maar functioneel beheer wel.

On-premise
Als u kiest voor CRM in huis, staat de software fysiek op een (of meerdere) server van uw organisatie. Het beheer van de software wordt door de IT-afdeling zelf gedaan of wordt uitbesteed aan een externe partij.

Beheer
Als u intern nog geen IT-afdeling heeft of als u een kleine organisatie heeft, dan kan het aantrekkelijk zijn om voor online CRM te kiezen. U heeft weinig omkijk naar het beheer en onderhoud van het systeem. Heeft u wel al een goede IT-afdeling met voldoende personeel? Of wilt u de controle houden over de updates van het systeem? Dan is wellicht een on-premise CRM-systeem een betere keuze. Het systeem is beter aan te passen op de wensen van de organisatie doordat het beheer in eigen handen ligt.

Data-opslag en veiligheid
Vaak wordt gedacht dat gegevens opslaan in de cloud niet veilig is, maar dit is niet geheel waar. De cloud heeft tegenwoordig een hoge beveiligingsgraad en dit wordt door de organisatie die CRM levert goed in de gaten gehouden. Toch kan het voor sommige organisaties niet wenselijk zijn gevoelige data online op te slaan, bijvoorbeeld vanwege wet- en regelgeving. Dan is on-premise een meer voor de hand liggende keuze.

Kosten
Vaak wordt de keuze tussen on-premise en in de cloud ook gemaakt op basis van de te verwachten kosten. Zo wordt met een online systeem vaak een vast bedrag per maand per gebruiker betaald. Hierdoor is er duidelijkheid over de kosten en is er niet een grote investering in één keer nodig. Met on-premise wordt eenmalig betaald voor de licenties, maar moet daarnaast ook nog in de servers, dataopslag en natuurlijk beheerkosten geïnvesteerd worden.

Op basis van de belangrijkste factoren is het moeilijk een keuze te maken, zowel on-premise als online CRM zullen de basisfunctionaliteiten hebben. De keuze tussen on-premise of in de cloud zal afhangen van een aantal andere factoren. Met name de kosten en het beheer zullen belangrijk zijn.

Wilt u advies over wat nou voor uw organisatie de beste optie is? Neem dan vooral eens contact met ons op.

Volg ons!

Close

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!