• Uw organisatie verandert, verandert CRM mee?
  • Bedenken, bouwen & beheren
  • Be smart en houd je CRM systeem snel, veilig & up-to-date
  • Doeltreffend CRM beheer is essentieel

Bij het implementeren van een CRM-systeem zijn er nogal wat dingen waarover nagedacht moet worden: wat is het budget? Moeten er organisatorische veranderingen doorgevoerd worden? Wat voor doelen of voordelen verwacht u te behalen met de inzet van CRM? Wilt u een cloud- of on premise systeem? Een CRM-systeem kan langdurig en ingewikkeld zijn. We geven u dan ook graag enkele tips om dit met succes af te ronden.

1. Aandacht voor het traject in het management
Zinnovation CRM implementatie succesEen open deur misschien dat een traject dat de gehele organisatie beïnvloedt, ook aandacht heeft binnen het management. Om binnen de organisatie draagvlak te creëren en geloofwaardigheid voor het project op te bouwen, is het van belang dat dat het management actief betrokken is en de kar trekt. Betrokkenheid van het management vanaf het begin zal een positieve invloed hebben op de rest van de organisatie.

2. Stel een projectmanager aan
Een CRM-traject heeft een projectmanager nodig: iemand die het overzicht houdt, het project aanstuurt en aan het hoofd staat van een CRM-team. Deze persoon zorgt ervoor dat over alles nagedacht wordt, van strategie en doelen tot eisen waar het systeem aan moet voldoen.

3. Benoem een super user
In ons whitepaper schreven we er al over, elke organisatie met CRM moet een super user hebben. Dit is niet hetzelfde als de projectmanager, de super user is iemand die het systeem goed kent, hier graag mee werkt en vragen hierover kan beantwoorden. Dit is de persoon naar wie iedereen toe kan stappen als het om CRM gaat, vaak is dit ook de contactpersoon met de leverancier en de schakel tussen de organisatie en IT.

4. Zorg voor een grootse lancering
Zorg ervoor dat iedereen op de hoogte is van de komst van het systeem, schenk er veel aandacht aan in de vorm van bijvoorbeeld een bericht op het intranet, posters, een borrel, et cetera. Zorg dat er de start van werken met CRM op een positieve manier gebeurt. Daarbij is het ook van belang om vanaf het begin van het project open te communiceren over de komende veranderingen, om zo de weerstand te verlagen en draagvlak te creëren.

5. Stel interne richtlijnen op
Een CRM-systeem is alleen waardevol als de data die erin staat ook goed is. Het is dan ook essentieel dat hiervoor richtlijnen opgesteld worden om te zorgen dat iedereen data op dezelfde, goede manier invoert. Gebeurt dit niet, dan wordt CRM op een gegeven moment een puinhoop en zal het steeds minder gebruikt worden.

6. Train de medewerkers
We kunnen het maar niet vaak genoeg zeggen: het is van belang om de medewerkers te trainen. Zorg ervoor dat iedereen snapt hoe het systeem werkt, wat ze er aan hebben en hoe ze het kunnen inzetten in hun dagelijkse werkzaamheden.

7. Stel een strategie op
Nog een open deur, maar zonder strategie is de kans groot dat het CRM-traject stuurloos wordt. Denk van tevoren goed na over wat u ermee wilt bereiken, hoe processen ingericht moeten worden, et cetera.

Wilt u meer weten over het implementeren van CRM en waar u aan moet denken? In ons whitepaper ‘Wat is CRM eigenlijk?’ gaan we onder andere in op de strategie, keuzes wat betreft software die gemaakt moeten worden en veel voorkomende valkuilen.

Wilt u ons hele whitepaper lezen met meer tips over hoe ook u CRM met succes kunt inzetten?

Vul dan hieronder uw gegevens in en download het complete whitepaper als PDF.

(Als na het downloaden uw gegevens nog zichtbaar zijn hoeft u niet nogmaals op verzenden te klikken

Whitepaper Wat is CRM eigenlijk?

* = Verplichte velden
Aanhef:
Selecteer uw geslacht

Voornaam:(*)
Vul hier uw voornaam in

Tussenvoegsel:
Invalid Input

Achternaam:(*)
Vul hier uw achternaam in

Bedrijfsnaam(*)
Vul hier uw bedrijfsnaam in

Functie:
Vul hier uw functie in

Telefoon:(*)
Vul hier uw telefoonnummer in zonder streepje

E-mail:(*)
Vul hier uw e-mail adres in

Volg ons!

Close

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!