• Uw organisatie verandert, verandert CRM mee?
  • Bedenken, bouwen & beheren
  • Be smart en houd je CRM systeem snel, veilig & up-to-date
  • Doeltreffend CRM beheer is essentieel

Vaak wordt in de aanloop naar de eerste aanschaf van CRM software een selectietraject doorlopen waarbij onder meer aandacht is besteed aan de functionaliteiten van de software. In de meeste gevallen wordt ook gekeken naar de kwalificaties van de leverancier.Helder doel voor ogen

Wat vaak onderbelicht is in de selectieprocessen, is het doel wat met de CRM implementatie bereikt moet worden. En dan het liefst zo kwantitatief mogelijk neergezet. Zodat de functionele keuzes ook daadwerkelijk de gestelde doelen ondersteunen.

In onze vorige blog beschreven we al dat het belangrijk is een helder doel voor ogen te hebben bij een CRM implementatie. Hoe goed u hier tijdens de implementatie ook over na heeft gedacht, toch kan soms dit doel in de loop van het gebruik van een CRM applicatie aangepast worden of veranderen. Of kunnen er andere speerpunten worden geformuleerd die door de CRM software ondersteund moeten worden.

doelstelling

Factoren die hieraan ten grondslag kunnen liggen zijn onder andere:

• Interne procedures die wijzigen
• Wetswijzigingen
• Economische veranderingen
• Vernieuwde mogelijkheden van de CRM software
• Gebruik van nieuwe kanalen richting de markt (bv social media, web)
• Wensen tot uitbreiding van het klantbeeld waardoor mogelijk integraties
   met andere systemen noodzakelijk zijn

zinno blog 9Klanten zoeken online naar kennis en de hoeveelheid informatie die men daar kan vinden is immens. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 69% van het koopproces door de klant al wordt voltooid voordat ze überhaupt in contact zijn geweest met een organisatie. Opvallen in de meute, dat is waar het om gaat, maar hoe realiseert men dit?

1. Eenvoud
Contact opnemen moet makkelijk zijn voor de klant. De hoeveelheid kennis van de klant is op het moment van contact groter dan veel organisaties denken. Ze willen een professional spreken en zo snel mogelijk alle informatie verzamelen die ze missen. Zorg ervoor dat het opnemen van contact eenvoudig is. Via e-mail, de website of misschien via een chatgesprek kan men de klantenservice vergemakkelijken.

zino blogElke organisatie heeft belang bij andere functionaliteiten waardoor de aanschaf van een CRM systeem als strategisch proces wordt gezien. Met de aankoop van de software zijn er twee kanten die de organisatie op kan: de software zelf implementeren met de middelen die reeds in huis zijn of het door externen laten doen. De voor- en nadelen van beide kanten worden hier uitgelicht.

Blog 12 foto 2Na de versie van 2013 is het tijd voor een vernieuwing en dus verbetering van het Microsoft CRM systeem. Ook voor de salesafdeling zijn er nieuwe functies ontdekt en geïmplementeerd, zodat men een product/dienst nog sneller kan verkopen en meer winst kan gaan maken.

De belangrijkste nieuwe salesfunctie van Microsoft Dynamics CRM 2015 beslaat het kunnen splitsen van de wensen van de klant.

blog zinnoBedrijven met een geringe omvang moeten het vaak hebben van hun serviceverlening. Doordat men niet veel klanten heeft is er tijd voor de klant en de vraag of probleem die ze hebben. Op den duur groeit het bedrijf en komen er meer klanten in beeld, maar wanneer is het dan tijd om een CRM systeem te implementeren?

Ieder bedrijf hakt de knoop door op basis van andere redenen. De één begint met het implementeren van CRM als er een bepaald aantal klanten binnen zijn maar er kan ook op basis van het aantal werknemers een beslissing worden genomen.

CRM4Advies is vaak, zonder dat men het door heeft, gebrand op negativiteit. Hoe iets niet moet en wat er fout kan gaan als je een handeling op die ene manier uitvoert: het zijn allemaal zaken waar genoeg over te zeggen valt. Bijzonder, aangezien uit allerlei onderzoeken blijkt dat praten over het slagen van een handeling veel meer effect heeft. Vandaar dat in deze blog een paar gouden tips gegeven worden voor wat meer positiviteit.

1. Vooraf een business case opstellen Ook al is CRM voor velen een toegevoegde waarde, er zijn ook voldoende bedrijven die geen aansluiting hebben bij het systeem.

Blog 8 fotoAnno december 2014 is er een nieuwe update bekendgemaakt die in de Microsoft Dynamics CRM software geïmplementeerd is. De update betreft een systeem dat reageert op ingesproken opdrachten van gebruikers en tot digitale assistent ‘Cortana’ is benoemd.

De update komt niet onverwachts aangezien Microsoft eerder de belofte deed met een nieuwe en uitgebreidere versie van de consumentenapplicatie te komen. De functie betreft (bijvoorbeeld) het kunnen laten voorlezen van de agenda en de geprikte afspraken.

Blog 7 fotoNa het implementeren van een CRM systeem wordt er vaak gekozen voor het automatiseren van updates. Dit kan effectief werken, maar vaak werkt het averechts. Door meer persoonlijke aandacht te besteden aan updates en het beheer hiervan kan een CRM systeem de werknemer en dus de klant optimaal van dienst zijn.

De hoeveelheid informatie die men heeft over de klanten moet scherp gaan stijgen. Op dit moment hebben bedrijven vaak alleen een geschiedenis van gedrag en bestellingen van de klant.

Blog 6Na de implementatie van een CRM systeem worden vooral klantprocessen vastgelegd. Hiermee wordt het relatiebeheer georganiseerd op een centrale plek waardoor de gehele organisatie met en in dezelfde dossiers kan werken.

De voornaamste reden om een CRM systeem te implementeren heeft te maken met relatiebeheer. Het onderhouden van contacten staat hierbij bovenaan de lijst. Deze leiden tot het monitoren en soms vastleggen van leads en later klanten. Hiermee zouden alle, vaak commerciële, doelen behaald kunnen worden omdat het verkoopproces zo ondersteund wordt.