• Uw organisatie verandert, verandert CRM mee?
  • Bedenken, bouwen & beheren
  • Be smart en houd je CRM systeem snel, veilig & up-to-date
  • Doeltreffend CRM beheer is essentieel

Elk jaar beoordeelt Gartner verschillende CRM-leveranciers op een aantal aspecten en verdeelt deze vervolgens over vier kwadranten: leaders, challengers, niche players en visionairs. Dit wordt ook wel het Magic Quadrant fort he CRM Customer Engagement Center genoemd. Microsoft is in 2016 voor de derde keer benoemd als een van de leiders.

De Spring Wave update van Microsoft Dynamics CRM is deze week gelanceerd! Hierin zijn weer nieuwe functionaliteiten en verbeteringen beschikbaar gemaakt op het gebied van verkoop, service, marketing, social, mobile en nog veel meer. Door de integratie van ADX Studio en FieldOne zijn er in de Spring release op het gebied van portals en service verbeteringen aangebracht in Dynamics CRM. De grootste veranderingen zijn volgens de Release Preview Guide op het gebied van Transformative Service, Community Engagement en Intelligence.

Uit het Global Contact Centre Benchmarking Report 2016 is naar voren gekomen dat organisaties zicht meer richten op de klantbeleving, de customer experience, om de loyaliteit te verbeteren, omzet te verhogen en kosten te verlagen. Daarnaast zien ze meer het voordeel in van betere analyses uitvoeren en technologie inzetten om de klantbeleving via meer kanalen te optimaliseren.

Organisaties staan vaak voor de keuze: moeten we nou een ERP of een CRM-systeem implementeren? Beide systemen spelen echter een andere rol binnen de organisatie, waardoor deze keuze niet zo makkelijk gemaakt is, of überhaupt niet gemaakt hoeft te worden. Door deze twee systemen naast elkaar in te zetten versterken ze elkaar namelijk ook. In een eerdere blog gingen we al in op hoe CRM en ERP elkaar nou kunnen aanvullen. CRM is vooral gericht op de externe processen, ERP op de interne processen en in dit onderscheid ligt ook de kracht van de combinatie van deze systemen. ERP wordt ingezet voor bijvoorbeeld het verwerken van orders en het maken van facturen, maar voor dat proces ligt nog het commerciële proces: binnenhalen van de orders, contact houden met de klant, ook na de sales, et cetera. CRM speelt een grote rol in dit proces.

In onze vorige blog bespraken we al dat CRM en ERP een goed huwelijk aan kunnen gaan. Beide systemen spelen een andere rol binnen de organisatie maar vullen elkaar hierdoor juist goed aan. Zo is ERP gericht op de interne processen, maar is CRM nodig voor de externe processen. ERP komt kijken bij het verwerken van orders, maar een order moet eerst binnengehaald worden. In dit commerciële proces speelt CRM een belangrijke rol. Wat de verhouding is tussen ERP en CRM leggen we in deze blog uit met behulp van een schema.

In onze vorige blog bespraken we al wanneer organisaties er goed aan doen om zowel ERP als CRM te implementeren binnen de organisatie. Als u klantgericht wilt werken is ERP bijvoorbeeld niet genoeg, dan is een CRM-systeem ook noodzakelijk. Maar hoe vullen deze systemen elkaar nou eigenlijk aan?

CRM en ERP zijn twee systemen die elkaar kunnen versterken en aanvullen. Naast enkele nadelen, zoals bijvoorbeeld het extra werk voor de IT-afdeling, heeft het vooral veel voordelen om de systemen naast elkaar in te zetten. Maar wanneer zou voor uw organisatie de keuze om beide systemen in te zetten een logische keuze zijn?

In een eerdere blog gaven we al aan dat de keuze tussen CRM en ERP niet altijd gemaakt hoeft te worden: beide systemen naast elkaar inzetten kan juist een erg krachtige combinatie zijn. Dit kan de business intern én extern versterken, CRM is namelijk gericht op de externe bedrijfsprocessen en ERP op de interne processen. Wat de voordelen zijn van het integreren van zowel ERP als CRM, hebben we in deze blog al besproken. Toch zijn er ook enkele nadelen te noemen.

Zinnovation CRM ERP voordelenIn onze vorige blog bespraken we dat CRM en ERP elkaar kunnen versterken en aanvullen, beide systemen hebben zo hun voordelen en spelen beiden een andere rol in de organisatie. Kiezen tussen deze systemen is dan ook niet altijd nodig, door ERP en CRM in te zetten kunt u uw business intern én extern versterken. In de komende twee blogs gaan we in op de voor- en nadelen van ERP en CRM combineren, in deze blog bespreken we de voordelen.

In eerdere blogs hebben we de mogelijkheden, voor- en nadelen van zowel ERP als CRM besproken. Organisaties denken vaak te moeten kiezen tussen één van beide systemen, maar is deze keuze eigenlijk wel nodig? CRM en ERP hebben allebei zo hun voordelen en door beide systemen te implementeren, heeft u het beste van beide werelden. De systemen kunnen elkaar versterken en aanvullen.