• Uw organisatie verandert, verandert CRM mee?
  • Bedenken, bouwen & beheren
  • Be smart en houd je CRM systeem snel, veilig & up-to-date
  • Doeltreffend CRM beheer is essentieel

CRM kan uw organisatie veel voordelen opleveren. Zo kan het zorgen voor een hogere productiviteit van uw medewerkers, een betere klantervaring en kan het de samenwerking tussen afdelingen optimaliseren. Maar nog twee bijkomende zijn dat het de omzet van uw organisatie kan verhogen en de kosten kan verlagen

Zinnovatino CRM software selectieIn een eerdere blog hadden we het al over drie valkuilen bij het selecteren van een CRM systeem. Maar we geven u uiteraard ook graag enkele tips waar u op moet letten als u CRM software moet selecteren, in deze blog behandelen we drie simpele stappen die u kunt doorlopen om een geschikt systeem te selecteren.

Mobiele apparaten worden steeds meer gebruikt om te internetten, en dit geldt ook voor zakelijk gebruik. Medewerkers zijn soms veel op pad, zeker de verkopers van uw organisatie. Zij willen dan ook steeds meer in staat zijn op mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, te kunnen werken. Met mobiel CRM voorziet u uw medewerkers hierin en u kunt hier meerdere voordelen mee behalen voor uw organisatie. De twee belangrijkste: de productiviteit kan stijgen en de omzet kan verhoogd worden.

Het kiezen van een CRM-systeem is nog niet zo eenvoudig als het lijkt. Het aanbod is gigantisch, van grote aanbieders zoals Salesforce en Microsoft Dynamics tot kleinere spelers in de markt. Uit al deze opties het systeem kiezen wat het beste past bij uw organisatie, is niet makkelijk en veel organisaties maken dan ook een verkeerde keuze. Er zijn een aantal valkuilen bij de selectie van de juiste CRM software, we zetten er drie voor u op een rij.

In een eerdere blog hebben we vier redenen op een rijtje gezet om met CRM aan de slag te gaan. Denk hierbij aan het optimaliseren van de klantbeleving of het centraal kunnen opslaan van belangrijke klantinformatie. Maar nog een belangrijke reden om CRM in te zetten binnen uw organisatie, is dat het werken met een CRM-systeem de productiviteit kan verhogen.

In een eerdere blog legden we al uit hoe u de juiste Super Users binnen uw organisatie selecteert. Voor het aantal gaven we als leidraad dat het, als uw bedrijf tussen de 25 en 75 gebruikers heeft, ideaal is om per 15 gebruikers een Super User aan te stellen met een minimum van 2 per bedrijf. Hierbij is het echter ook van belang om op verschillende afdelingen Super Users te hebben. Elke afdeling werkt immers anders en heeft dus andere wensen wat CRM betreft.

Wanneer er vastgesteld is door de Super User wat er in het CRM systeem beschikbaar is, wat er mist en wat er moet worden aangepast om klantgericht te kunnen werken, kan dit vertaald worden naar een functionele aanvraag. Dit wordt ook wel een Request for Change (RFC) genoemd.

Om een klant goed te kunnen bereiken en hem te interesseren in uw bedrijf moet u zich kunnen verplaatsen in het aankoopproces van uw klant. Dat lijkt eenvoudig, we zijn immers zelf ook klant, maar toch is het geen gemakkelijke opgave om vast te stellen hoe dat aankoopproces dan in zijn werk gaat. Het is logisch om dit eerst, met uw CRM team, vast te stellen alvorens een plan te maken hoe de aanpak moet zijn.

In een eerdere blog bespraken we al vier redenen die vaak spelen bij organisaties om met CRM aan de slag te gaan. Zo is het verbeteren van de sales of het optimaliseren van de marketingactiviteiten vaak een doel van CRM. Maar tegenwoordig is vooral klantgericht werken een doel wat bij veel organisaties speelt. CRM kan uw organisatie hier in ondersteunen.

Super Users spelen een belangrijke rol in uw succes met CRM. Als u de juiste medewerkers hiervoor heeft geselecteerd kunnen zij in hun rol van Super User ook uw interne ambassadeur zijn van het CRM systeem. Zij zijn immers de enthousiaste gebruikers die alle mogelijkheden kennen van het CRM systeem. Met hun enthousiasme steken zij hun collega’s aan door uit te leggen hoe het systeem werkt en wat er mogelijk is. De acceptatie van CRM is één maar adoptie van CRM is nog beter.