• Uw organisatie verandert, verandert CRM mee?
  • Bedenken, bouwen & beheren
  • Be smart en houd je CRM systeem snel, veilig & up-to-date
  • Doeltreffend CRM beheer is essentieel

Uit onderzoek is gebleken dat erg veel organisaties in de Westerse wereld nog maar weinig kunnen met de informatie in hun organisatie. Zo kwam naar voren dat maar 4% van de organisaties optimaal gebruik maakt van de informatie en hier waarde uit kan halen, tweederde van de organisaties lukt het niet of nauwelijks om waarde te putten uit de data die ze in de organisatie hebben. 36% van de bedrijven heeft hier niet de juiste middelen en vaardigheden voor. En dat is zonde, door klantinformatie goed vast te leggen en ook daadwerkelijk te kunnen analyseren en gebruiken, kunt u hier veel voordeel uit halen.

Steeds meer organisaties gaan werken met CRM, maar nog lang niet altijd met succes. Om CRM succesvol te maken, is dan ook nog niet zo eenvoudig. In een eerdere blog bespraken we al een aantal valkuilen waar organisaties nog wel eens intrappen. Er zijn een aantal aspecten waar aan gedacht moet worden om CRM met succes in te zetten in uw organisatie.

Zinnovation CRM veranderingVaak wordt bij organisaties nog gedacht dat het CRM traject voorbij is zodra de software geïmplementeerd is en ingebed is in de dagelijkse werkzaamheden. Helaas is niks minder waar, er zijn natuurlijk veel zaken in en rondom een organisatie die veranderen en het is dan ook van belang dat CRM in staat is om ook te veranderen. U wilt immers niet dat de CRM software waar u tijd en geld in hebt gestoken verouderd, niet maar aansluit bij de manier van werken in de organisatie en uiteindelijk onbruikbaar wordt.

In een eerdere blog hebben we al twee veel voorkomende valkuilen besproken, namelijk het niet vooraf bepalen van doelstellingen en het bestempelen van CRM tot IT project. Er zijn echter nog twee valkuilen die we vaak tegenkomen. Zo wordt vaak vergeten om de medewerker ook vanaf het begin in het CRM traject te betrekken, terwijl dit juist belangrijk is om weerstand te voorkomen en intern draagvlak te creëren. Ook is het van belang een werkgroep samen te stellen die betrokken worden in het traject.

Zinnovation CRM valkuilenBij het CRM traject lopen organisaties nog wel eens tegen wat problemen aan. Vaak zijn deze echter te voorkomen en om u hierbij te helpen, hebben wij een aantal valkuilen voor u uitgewerkt. Zo kunt u hier rekening mee houden tijdens het CRM traject bij uw organisatie. In deze blog bespreken we de eerste twee valkuilen.

Zowel een CRM strategie als CRM software zijn belangrijke componenten om succes te behalen. Een strategie is van belang om de software in zijn totaliteit te kunnen gaan benutten, maar zonder CRM software is het weer lastig om de vastgelegde informatie in te kunnen zetten om de CRM strategie tot zijn recht te laten komen. Het kiezen van een goed CRM software systeem is alleen nog niet altijd zo eenvoudig.

Als een bedrijf de klant centraal wil stellen en daarmee bedrijfsbreed klantgericht werken in wil voeren, is een CRM strategie, net als CRM software, een belangrijk component om succes te behalen. Een CRM strategie is nodig om van de CRM software een succes te maken en de software maximaal te benutten. Als men alleen de software aanschaft is de kans heel groot dat het CRM traject faalt en dat er maar 10-20% gebruikt wordt van de mogelijkheden die het pakket aanbiedt. Dit is uiteraard zonde van het geld en de tijd die erin gestoken wordt.

Zinnovation klantgericht ondernemenKlantgericht ondernemen is waar het allemaal om draait bij CRM. Niet alleen vanuit een commercieel oogpunt, want ook een gemeente, ziekenhuis of hogeschool moet tenslotte klantgericht werken. U wilt een 360 graden klantbeeld hebben waar alle contactmomenten met de klant in staan. Of dit nou brochureaanvragen, offertes, webwinkel orders, contracten of klachten zijn maakt niet uit, alles moet op één centrale plaats staan waardoor u altijd maar één waarheid heeft binnen uw bedrijf of organisatie. Als u alles goed in beeld heeft wordt klantgericht werken beter haalbaar.

Er zijn maar weinig bedrijven waar niet wordt gewerkt met de een of andere vorm van CRM, Customer Relationship Management. Het wordt vaak anders genoemd omdat dit beter bij het bedrijf of de sector past. Veel gebruikte termen zijn ook wel ERP, patiëntendossier, Back Office systeem, et cetera. Ook wordt er nog wel gewerkt vanuit Excellijsten, Outlook of Sharepoint. Elk bedrijf, klein of groot, wil dat er ergens informatie over de klant wordt vastgelegd waar je inzicht in kunt hebben.

Een CRM systeem biedt heel veel voordelen waaronder relatiebeheer dat tot in de puntjes verzorgd is. Er raakt geen correspondentie meer kwijt, offertes zijn razendsnel terug te vinden, email wordt gekoppeld aan de juiste relatie en verkoopcijfers zijn snel inzichtelijk.

Dat zijn maar een paar voorbeelden waarin een goed CRM systeem uitblinkt. Alles wordt verzameld rondom de relatie, van correspondentie tot Excel spreadsheets of Powerpoint presentaties. En, niet geheel onbelangrijk, het is eenvoudig terug te vinden.