• Uw organisatie verandert, verandert CRM mee?
  • Bedenken, bouwen & beheren
  • Be smart en houd je CRM systeem snel, veilig & up-to-date
  • Doeltreffend CRM beheer is essentieel

Binnen het CRM beheerteam zijn meerdere rollen te onderscheiden. Iedere rol kan door verschillende functionarissen worden uitgevoerd. Idealiter ziet de minimale samenstelling van het CRM beheerteam er als volgt uit:

  1. CRM voorzitter. Deze rol wordt vaak door een commercieel directeur of marketing directeur opgepakt, of door de oorspronkelijke projecteigenaar vanuit de stuurgroep. De CRM voorzitter heeft een link naar de directie en het management. Dit kan ook de persoon zijn die binnen de directie of het management CRM in de portefeuille heeft;
  2. Technisch beheerder (TB). Deze rol past goed bij een systeembeheerder of een andere, technisch goed onderlegde, persoon op de ICT afdeling;
  3. Functioneel beheerder (FB). Deze rol wordt vaak uitgevoerd door een super user met een interne functie, zoals een medewerker commerciële binnendienst, een marketing medewerker of een directiesecretaresse;
  4. Data beheerder (DB). Deze rol wordt vaak door een dataspecialist of systeembeheerder op de ICT afdeling uitgevoerd, of door een super user met grote affiniteit met databases.
     

Andere betrokkenen kunnen zijn (afhankelijk van de invulling van CRM, de omvang en aard van het bedrijf):

  1. ICT manager.
  2. Key users. Key users zorgen voor een direct antwoord naar de gebruikers of spelen lastig te beantwoorden vragen of voorstellen tot verbetering van het systeem door naar het CRM beheerteam.
  3. De gebruiker. Tijdens het gebruik van CRM worden wijzigingen van data aangegeven, signalen afgegeven voor verbetering en worden vragen gesteld richting het niveau van de lokale key user.

Volg ons!

Close

Klik hieronder en blijf geïnformeerd!